Marrit Plat

Wat voor baan had je voor ogen met Communicatiewetenschappen als vooropleiding?
Toen ik in 2008 begon met de studie Communicatie- en Informatiewetenschappen, wilde ik graag in de journalistiek gaan werken, het liefste bij een internationaal medium. Naarmate de studie vorderde kwam ik erachter dat ik schrijven en de mediawereld nog steeds heel erg leuk vond, maar dat mijn passie meer lag bij advisering en persuasieve communicatie.

Wat voor Master heb je gedaan?
Aansluitend op de Bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen heb ik de Master Communicatiewetenschappen gevolgd.

Je werkt nu bij Deloitte, kun je uitleggen wat dit bedrijf precies doet?
Deloitte is een internationale, zakelijk dienstverlener op het gebied van accountancy, consultancy, belastingadvies, vastgoed en risicomanagement. Ik ben werkzaam op de afdeling risicomanagement als communicatie & marketing adviseur. Deloitte Risk Services geeft organisaties advies over hoe zij belangrijke risico’s kunnen identificeren, begrijpen en beheersen. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan compliance risico’s (dus voldoen organisaties wel aan de voor hun relevante wet- en regelgeving), reputatierisico’s, fraude en cyberrisico’s waar organisaties mee kunnen kampen.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?
In september 2013 ben ik afgestudeerd na stage gelopen te hebben op de afdeling PR bij Uitgeverij Prometheus/Bert Bakker in Amsterdam. Ik heb veel verschillende interesses, dus ik wist niet waar ik wilde gaan werken, dus ben ik maar gewoon gaan solliciteren op alle banen waarvan ik ook maar een beetje dacht dat ik het leuk zou vinden. Na meer dan 50 brieven gestuurd te hebben en 10 sollicitatiegesprekken bij verschillende bedrijven gevoerd te hebben, kwam ik een vacature voor een werkervaringsplek voor drie dagen in de week bij Deloitte Risk Services tegen. Ik wilde eigenlijk niet bij zo’n grote organisatie werken, omdat ik van te voren dacht dat er geen korte lijntjes zouden zijn en dat de sfeer te formeel zou zijn, maar ik besloot toch de gok te wagen en het gesprek aan te gaan. Na het gesprek had ik een heel erg goed gevoel en sindsdien is dit gevoel niet meer weggegaan. In juni 2014 kreeg ik een jaarcontract aangeboden als consultant en vanaf juni 2015 ben ik vast in dienst.

Vind je dat CIW je goed heeft voorbereid op je huidige baan?
Ik denk dat CIW een goede basis biedt om te beginnen met werken. Het is voornamelijk de analytische, wetenschappelijk denkwijze die je leert te hanteren op de universiteit die je nodig hebt in het werkende leven. Verder heeft het werken met cases, wat bij de vakken Diagnose en Advisering en Persuasieve Gezondheidscommunicatie gedaan wordt, mij erg geholpen binnen mijn huidige baan.

Hoe ziet een werkdag eruit voor jou?
Bij Deloitte hanteren ze het flexwerkprincipe; dit betekent dat de werknemers mogen werken wanneer ze maar willen, zolang alle werkzaamheden maar afkomen. Toch ben ik normaal gesproken om ongeveer 8:30 uur op kantoor (The Edge in Amsterdam) en gedurende een dag heb ik voornamelijk veel interne afspraken met collega’s die bijvoorbeeld binnen hun expertisegebied marketingmaterialen willen ontwikkelen, klantevenementen willen organiseren of ondersteuning nodig hebben bij het schrijven van een blog of een publicatie. Juist deze afwisseling en het contact met veel verschillende collega’s maakt dat ik mijn werk echt heel erg leuk vindt om te doen! Ik krijg veel ruimte voor eigen initiatief en om creatieve ideeën te ontplooien én ik leer veel over risicomanagement, iets wat ik tijdens mijn studie Communicatiewetenschappen nooit had gedacht!

Wat raad je studenten aan als ze gaan solliciteren in deze branche?
Ik zou iedereen die nu nog aan het studeren is aan willen moedigen om tijdens hun studie werkervaring op te gaan doen in het vakgebied communicatie of marketing. Dit kan zijn in de vorm van een stage of een bijbaan, omdat je hier naast studeren zoveel meer van leert, voornamelijk op het praktische vlak als het leren schrijven van persberichten of het bedenken van communicatieplannen. Praktijkervaring is, naast een universitaire studie, altijd een pre! Verder zou ik studenten willen adviseren om actief op LinkedIn te zijn en ervoor te zorgen dat hun profiel volledig up-to-date is, omdat dit hét professionele platform voor werkenden en werkzoekenden is.